Stillhet i förskola och skola : steg för steg

Anna Bornstein

Häftad. Dana Förlag 2017-10-30.
ISBN 9789197948692

Vi människor drömmer om trygghet, fred, hälsa och utveckling för oss själva, våra barn och barnbarn. Men verkligheten är att barn och vuxna i dag är splittrade, oroliga och stressade. Var femte elev i den svenska grundskolan mår dåligt. Bristande trygghet och studiero var 2016 den vanligaste orsaken till Skolinspektionens kritik av skolor - och samtidigt har pedagoger i förskola och skola ambitioner och arbetsbördor som är närmast övermänskliga. Stillhet i förskola och skola visar hur situationen med enkla medel kan hjälpas upp. Boken har skrivits Anna Bornstein, författare till ett dussintal böcker och initiativtagare till den ideella föreningen Drömmen om det goda, där bokens stillhetsmetodik utvecklats sedan slutet av 1990-talet. Metodiken har fyra övningsformer - stillhet, beröring, reflektion och kontemplativ rörelse (qigong/yoga). Boken skildrar tjugo års erfarenheter av att lära ut övningarna till barn och elever från förskola till gymnasium. Lärarnas arbete och deras reflektioner och erfarenheter återges. Barnens och elevernas respons får vi också ta del av, liksom av övningarnas effekter, belysta med hjälp av medicinsk och neurologisk forskning. Stillhet i förskola och skola är en guldgruva för alla pedagoger, förskolechefer och rektorer som tar skollagens krav på en lugn och trygg miljö för våra barn och elever på allvar. Bokens många övningar och praktiska exempel ger stöd och inspiration för alla som upptäckt att barn och unga älskar stillhetsstunder och ser dess positiva effekter. OM FÖRFATTAREN Anna Bornstein är författare, journalist och föreläsare med lång erfarenhet av att möta pedagoger, barn och elever i alla skolformer och åldrar. Anna Bornstein skrev under många år på Svenska Dagbladets Idag-sida om existentiella perspektiv, meditation, djuppsykologi och ickevåld. Hon har bland annat skrivit böckerna Kroppskänning (1999), Intuition (2000) och Den samiska vandringsrösten (2002). Anna Bornstein är också initiativtagare till den ideella föreningen Drömmen om det goda (http://dreamofthegood.org/) och har varit med och utvecklat dess metodik. Stillhet i förskola och skola - steg för steg har skapats i nära samarbete med Ann-Kristin Källström-Sundgren, förskolechef i Norrköping och pionjär med Drömmen om det goda i förskolan. Genom hennes pionjärinsats blev Norrköping 2008 pilotkommun för Drömmen om det goda och i dag vävs stillheten in i många av dess förskolor och skolor. Erfarenheterna från detta arbete skildras utförligt i boken

Fler böcker av Anna Bornstein

Stillhet i förskola och skola

Stillhet i förskola och skola : steg för steg Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.