Medicinmannen

Medicinmannen

Mats Wahl

Inbunden. Carlsson 2021-03-31.
ISBN 9789189063686

I några år under 1960-talet injicerade jag Preludin, Maxiton forte, medicinskt morfin och hemkörda preparat som ibland kallades morfinbas, ibland morfinkristaller. Under en vecka i London injicerade jag heroin. Jag rökte och injicerade råopium, åt en meskalinkaktus och svalde sockerbitar och läskpappersbitar indränkta i LSD. I nio års tid rökte jag gräs som påstods komma från Marocko, ljusgrönt hasch som sades ha sitt ursprung i Libanon och svart hasch från Afghanistan. Jag sökte ständigt bland hyllorna i gatans apotek. Vilken sjukdom som skulle botas och vilken smärta som skulle lindras visste jag inte. Bäst tyckte jag om de olika cannabispreparaten. Hög som ett hus sov jag bra och innan jag somnade hade jag skrattat mycket. Skrattandet var viktigt för mig, ty den som skrattar mycket kan tro sig vara glad. Jag var arton år och olycklig när jag började stoppa i mig de olika preparaten. Om den svenska narkotikapolitikens fader, Nils Bejerot, fått veta vad jag höll på med skulle han ha ropat 'knarkare' och kallat på polis. Den svenska narkotikapolitiken är en katastrof. Människor som borde erbjudas hjälp med känslomässiga sår och sociala svårigheter jagas av polis. Hundratals dör av tung narkotika, år efter år. Att jag själv överlevde ter sig gåtfullt. Sorgligt nog har min berättelse idag större aktualitet än under den tid då jag ständigt ville fly från mig själv och det liv jag inte förmådde få grepp om." Medicinmannen är ett självbiografiskt debattinlägg mot den svenska narkotikapolitiken och dess följder av den välkände författaren Mats Wahl. Utlämnande och uppskakande. Mats Wahl är författare till ett 40-tal böcker för barn och unga, fackböcker, filmmanus och teaterpjäser. Han har bland annat skrivit den filmatiserade Vinterviken. Författarskapet har belönats med bland annat Augustpriset för barn och unga, Deutscher Jugendlitteraturpreis, Janus Korczakpriset, Kungliga Dramatiska Teaterns pris för bästa pjäs för barn och unga samt Gustav Heinemann Friedenspreis fu r Kinder und Jugendbu cher

Fler böcker av Mats Wahl

Medicinmannen

Medicinmannen Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.