Förlagets beskrivning
Förskolan är en viktig arena för språkutveckling. Men hur planerar vi för en språkrik undervisning och lärmiljö ute?
I den här boken delar författarna med sig av lekfulla, kreativa idéer och konkreta exempel på hur vi under utevistelsen kan kombinera skapande, rörelse och språkande på ett härligt och hållbart sätt. Du får exempel på hur barnens berättande får ta plats i utemiljön och hur rörelse och språk hänger samman.
Boken erbjuder många språkstimulerande arbetssätt som är väl grundade i teori och forskning. Den innehåller även stöd för kartläggning av förskolans utemiljö.
Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas är båda förskollärare, föreläsare och författare. De värnar om barns rättigheter och har inspirerat många genom sitt gemensamma arbete med att skapa inspirerande miljöer i förskola, inte minst genom boken Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta (2021). De har också tilldelats Skapande Pedagogiks stipendium Förskolans språkmiljö för sitt språkstimulerande arbetssätt.
"Utifrån synsättet att barn är i ständig kommunikation och samspel med sin omgivning, kan det vara klokt att även fundera över hur barnens förutsättningar förändras när vi byter fysisk miljö och vad det innebär för språkandet. "
ur Språkrika utemiljöer i förskolan
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Språkrika utemiljöer i förskolan
Bokrecensioner » Språkrika utemiljöer i förskolan
|
|
|
|
|
|
|