Den avgörande striden

Den avgörande striden

Gellert Tamas

Inbunden. Bokförlaget Polaris 2022-05-24.
ISBN 9789177957416

»Tamas bok är en glödande men ändå faktaspäckad pamflett riktad mot både det SD som i princip behållit sina grundläggande värderingar från tiden då partiet bildades 1988 , och mot de borgerliga partier som nu står beredda att efter valet i år regera med stöd av SD. Tamas skriver så jäkla bra också.« Göran Greider, Aftonbladet Den avgörande striden tre decennier i Sverigedemokraternas värld. Det har nu gått mer än trettio år sedan Sverigedemokraterna bildades. Partiet är riksdagens yngsta, men rötterna är betydligt äldre. Sverigedemo kraterna växte fram ur det främlingsfientliga Bevara Sverige Svenskt (BSS), men har både personliga och ideologiska band ända bak till mellankrigstidens svenska fascist- och nazistpartier Partiets rötter är ständigt aktuella och samtidigt märkvärdigt osynliga. Dagens debatt handlar mer om samarbetet med moderater och kristdemokrater än om Sverigedemokraternas förflutna eller om partiets hyllningar av nutida ledare som Donald Trump och Ungerns Viktor Orbán. Gellert Tamas har följt partiet från dess bildande 1988; han var på plats redan när partiets siegheilande skinheads hyllade Karl XII. Nu har han sökt i trettio års anteckningar, artiklar, debatter, uttalanden och partiprogram. En fråga återkommer; vem är det egentligen som har förändrats. Sverigedemokraterna eller alla vi andra. Partiet är nu nära sitt högsta mål. I höstens val kan Sverigedemokraterna få ett direkt inflytande över Sveriges styre. Vi står inför den stora avgörande striden om våra civilisationers, kulturers och nationers överlevnad påstår partiets chefsideolog Mattias Karlsson. Det finns all anledning, påpekar Tamas, att lyssna till vad han och andra ledande Sverigedemokrater faktiskt säger Gellert Tamas är en av våra främsta journalister och författare. Han slog igenom för tjugo år sedan med Lasermannen, en reportagebok om den morddömde John Ausonius. Han har sedan dess givit ut de uppmärksammade De apatiska och Det svenska hatet

Fler böcker av Gellert Tamas

Den avgörande striden

Den avgörande striden Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.