Kärlekens idioter

Kärlekens idioter

Emma Hamberg

Inbunden. Bokförlaget Polaris 2024-08-14.
ISBN 9789177953647

Simona är i full kontroll! Hon skriver listor på allt hon vill komma ihåg och allt hon måste förtränga. Alla räkningar betalas i tid, hon har aldrig missat ett föräldramöte, driver sitt eget sågverk i Lilla Bävan, tar ensam hand om sin tonåring Albin och hon ringer inte ens upp sin ex-man för att skälla ut honom mitt i natten. Men om en månad tar Albin studenten, sen kanske han bara drar och lämnar Simona helt ensam. Hur ska hon kunna kontrollera bort det? JP är gjord bland 1600-talsböcker, född bakom ett par bokhyllor, uppvuxen i ett antikvariat tillsammans med sin pappa och blev av med oskulden ovanpå Selma Lagerlöfs samlade författargärning, Att hans pappa fick en hjärtattack och dog mitt bland böckerna känns därför fullkomligt naturligt. Antikvariatet har varit det enda beständiga i JPs annars väldigt flyktiga liv. Men nu är det över, alla 30 000 böckerna är bortskänkta och lokalen uppsagd. och JP sätter sig i bilen tillsammans med sin katt Martha Gellhorn för att köra mot Lilla Bävan, platsen där historien om honom faktiskt började. Gertrud blev bibliotekarie på den tiden då man jobbade på bibliotek för att man var introvert och älskade litteratur. Inte som nu! När man ska vara någon extrovert eventmänniska och bibliotek kallas för det hemska ordet mötesplats?! Och då är det inte mötet med litteraturen som menas Men nu är Gertrud pensionär, har köpt ut varenda jobbig släkting från det vindpinade sommarhuset i Lilla Bävan, läser böcker på heltid och lever ett stilla liv tillsammans med sin själsfrände sedan 70 år tillbaka: kastanjeträdet Alice B Toklas. Kärlekens idioter är en saga om tre människor som tror de vet precis hur de ska rädda sig själva. Men när Gertruds kastanjeträd försvinner spårlöst, helt utan logiska förklaringar, blåser även våra vänners räddningsmanualer bort. Kontroller tappas för att aldrig hittas igen, 30 000 böcker gör sig påminda, nycklar till gömda portar hittas och hjärtan börjar slå så högt att marken i Lilla Bävan skakar

Fler böcker av Emma Hamberg

Kärlekens idioter

Kärlekens idioter Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.