Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Skrivande i tidiga skolår   

Skrivande i tidiga skolår


Åsa Af Geijerstam Caroline Liberg Charlotte Engblom Jenny W Folkeryd Maria Rasmusson

Häftad. Gleerups Utbildning AB 2024-06-17.
ISBN 9789151109664
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

I den här boken får du som är eller ska bli lärare fördjupa din kunskap om elevers skrivande i tidiga skolår. Här introduceras begreppet funktionellt skrivande och i fem kapitel utforskas centrala språkliga aspekter som är avgörande för elevers skrivutveckling. Dessa aspekter integreras sedan i sexton konkreta undervisningsupplägg som inkluderar allt från bokstavsinlärning till att skapa innehållsrika texter.

Funktionellt skrivande innebär att eleverna skriver för att uppnå ett syfte, i ett sammanhang som engagerar dem och för en mottagare de vill kommunicera med. Genom exempel och handledning i får du konkreta verktyg för att skapa meningsfulla skrivuppgifter som intresserar och motiverar dina elever. Varje kapitel illustreras med konkreta exempel från texter skrivna av elever och avslutas med diskussionsfrågor för vidare reflektion och samarbete med kollegor.

Genom boken:

1. Fördjupas kunskapen om olika språkliga aspekter av skrivandet.

2. Ges exempel på hur man kan samtala med eleverna om deras skrivande.

3. Erbjuds en struktur för att utforska funktionellt skrivande tillsammans med kollegor.

Boken är tänkt att ge lärare och blivande lärare glädje och inspiration i textskapandet och i samtal om skrivande. Välkommen till det funktionella skrivandet!

Bokens författare forskar inom området skrivande och läsande i skolan samt är verksamma inom lärarutbildning och lärarfortbildning.

Oscar Björk är filosofie doktor i didaktik med inriktning svenska och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet.

Charlotte Engblom är lektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet och docent i svenska språket.

Jenny W. Folkeryd är professor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet.

Åsa af Geijerstam är docent i didaktik vid Uppsala universitet.

Caroline Liberg är professor emeritus i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet.

Kimberly Norrman är doktorand i svenskdidaktik med inriktning flerspråkighet vid Uppsala universitet.

Maria Rasmusson är lektor i didaktik vid Uppsala universitet med över 20 års erfarenhet som lärarutbildare.

Maria Westman är filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet



Fler böcker av författarna

Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Skrivande i tidiga skolår



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Skrivande i tidiga skolår Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Skrivande i tidiga skolår Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Skrivande i tidiga skolår
Skrivande i tidiga skolår
Skrivande i tidiga skolår
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner