Förlagets beskrivning
Detta är den andra av två böcker som behandlar skolan som en institution och organisation i ett utvecklingsperspektiv.
Med utgångsperspektiv från de tankegångar som presenteras i Berg-Wallin: Skolan i ett organisationsperspektiv utvecklar författarna i denna bok en förändringsmidell - den s k UO-modellen (Utveckling av skolan som Organisation). Nyckelord i UO-modellen är gränser och kunskaper. En nödvändig förutsättning för att skolan ska kunna utvecklas i enlighet med efterkrigstidens reformbeslut ar att de människor som medverkar i denna process har gedigna kunskaper om bl a de faktorer som sätter gränser för verksamheten i skolan. I boken beskrivs UO-modellen detaljerat och dess tillämpbarhet belyses med en rad exempel.
Boken kan med fördel användas inom lärarutbildning och utbildning av skolledare, skoladministratörer och skolans övriga personal.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Skolan i ett utvecklingsperspektiv
Bokrecensioner » Skolan i ett utvecklingsperspektiv
|
|
|
|
|
|
|