Förlagets beskrivning
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa). Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskollärar yrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan. Några studier som tas upp: * hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamrat gemenskaper * hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik - att berätta berättelser * hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket * hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan * hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet. Sammantaget visar bokens studier - av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare - på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskol lärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras. Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskol lärar studenter i utbildning
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Förskollärares egen forskning
Bokrecensioner » Förskollärares egen forskning - Praktiska exempel
|
|
|
|
|
|
|