Förlagets beskrivning
Motivation är en viktig förutsättning för att lära, i synnerhet i skolan. Brist på motivation gör det svårt att tillgodogöra sig skolundervisning, omvänt kan den som inte tillgodogör sig undervisning lida brist på motivation. Med antaganden om motivationsbrist - och därmed motsvarande kompensations behov - blir motivation något som bör eller måste tillföras läroprocesserna. Dessa antaganden förekommer i såväl motivationsforskning som läroplaner. Men är det verkligen brist på motivation som är problemet eller ligger bristen snarare i vår förståelse av motivation? Boken ger en vidgad syn på motivation och visar på hur motivation i olika former redan föreligger som möjliga pedagogiska tillgångar, liksom hur lärande kan vara ett möjligt självändamål. I en rad exempel med teoretiska reflektioner visas hur olika typer av redan befintlig motivation aktualiseras i klassrum och andra pedagogiska miljöer, exempelvis i sociala medier. Boken vänder sig i första hand till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare och studerande på rektorsutbildningar, men kan också läsas av andra som är intresserade av det som händer i skärningspunkten mellan skolutveckling, vår tids pedagogiska bedömningsideal och elevers lust att lära
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att redan vara motiverad
Bokrecensioner » Att redan vara motiverad - - om hinder och möjligheter för lärande
|
|
|
|
|
|
|