Förlagets beskrivning
Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det.
Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och
neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning.
De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är:
- individens utveckling och den lärande hjärnan
- lärande som erfarande, förståelse och samband
- lärande, interaktion och teknologi
- direkt och indirekt lärande
- lärande, språk och kommunikation
- lärande som reproduktion och lärande för framtiden
- deltagande och demokrati.
Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lärandets grunder
Bokrecensioner » Lärandets grunder : teorier och perspektiv
|
|
|
|
|
|
|