Förskolegänget Vi gör det tillsammans

Förskolegänget Vi gör det tillsammans

Ingrid Flygare Ellen Jildeteg

Inbunden. Natur & Kultur Läromedel 2024-03-15.
ISBN 9789127464599

Böckerna bygger på fem demokratibegrepp som är användbara i samspelet mellan barnen. I vardagsnära konfliktsituationer får ni lära känna strategierna som en ingång till att använda dem i ert värdegrundsarbete. Frågor riktade till läsaren bjuder in till dialogisk läsning och vidare samtal både under och efter läsningen. Tecken som stöd finns med för att stötta kommunikationen.Samlingsbox Titlar i boxen:Vi säger stopp!Vi byter!Vi gör det tillsammans!Vi väntar!Vi lånar den en stund!Handledning - strategier som stärker barns samspelVi säger stopp! Alla i Förskolegänget har roligt. Men så drar Fia Rami i armen. "Aj! Vill inte, " säger Rami och slår Fia. Ojdå, hur ska dom lösa det här?Vi byter! Kiko leker med traktorn. Ted vill också leka med traktorn. Han tar den från Kiko. Då skriker hon allt vad hon kan. Ojdå, hur ska dom lösa det här?Vi gör det tillsammans! Ted, Rami och Maja hittar en stor gren. Alla vill leka med den. "Min, " säger Maja. "Jag såg den först, ", säger Ted. Rami vill också ha grenen. Ojdå, hur ska dom lösa det här?Vi väntar! Idag ska Förskolegänget plantera. Många barn vill vattna. "Kan jag få vattenkannan nu?" frågar Fia. "Nej, den är upptagen, " svarar Ted. "Jag vill också ha vattenkannan!" säger Kiko. Ojdå, hur ska dom lösa det här?Vi lånar den en stund! Maja har fått låna skottkärran av Leo. Nu vill Leo ha tillbaka den. "Men nu har jag den, " säger Maja. Ojdå, hur ska dom lösa det här?Handledning - strategier som stärker barns samspel Handledningen ingår i samlingsboxen och ger inspiration, handfasta råd kring demokratiuppdraget och visar hur ni med hjälp av böckerna om Förskolegänget kan bedriva ett medvetet värdegrundsarbete med strategierna som grund. Författaren visar hur ni kan anamma ett icke-värderande förhållningssätt och delger arbetssättets framgångsfaktorer

Fler böcker av författarna

Förskolegänget Vi gör det tillsammans

Förskolegänget Vi gör det tillsammans Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.