Fina flickor

Fina flickor

Marianne E Gunve

Häftad. Whip Media 2018-11-21.
ISBN 9789188813602

Marianne E. Gunve presenterar, i sin debut med den tvetydiga titeln "Fina flickor", ett ambivalent kvinnoporträtt med närhet och nerv. Vi möter en debutant med ett blommigt språk på mörk botten. Ämnet är klassiskt, vi får följa en ung kvinna från första förälskelse och vidare in i en våldsam relationshistoria som i grunden likaväl skulle kunna utspela sig idag. Vad är då skillnaden? På Clarys tid var frigörelse och kampen för en egen identitet inte lika självklar som den borde vara för dagens unga kvinnor. Vår resa med Clary påbörjas nämligen då det var viktigt att hålla på sig eftersom lidande och lidelse lätt blandades samman och gifte sig till personliga katastrofer. En kvinna valde ofta inte själv, varken partner eller livsväg. Det var centralt att bli utvald. Att bli sedd, att bli bejakad. Längtan som driver huvudpersonen är ibland större än hennes hjärta mäktar med och det krävs självinsikter och mod för att Clary ska bli en hel person med tillgång till sina egna erfarenheter, för att hon ska bli en kvinna som kan stå upp för sig själv

Fler böcker av Marianne E Gunve

Margareta Hultgren Margareta Hultgren Fina Flickor   (Betyg 5 av 5)

Recension av boken Fina flickor av Marianne E Gunve 2018-12-13

Margareta Hultgren

Fina flickor är en intressant, välskriven och spännande bok som utspelar sig i en svunnen tid i en miljö, där jämlikhet mellan könen och människor i allmänhet inte var en självklarhet och där klasskillnaderna var stora och kantade av fördomar. Det intressanta är att boken verkligen ger en bild av hur det var att vara ung på det turbulenta 1930-talet och som dessutom hos många läsare kan väcka igenkännande. Man får verkligen ta del av händelser, miljöer och tankar som var en del av denna avlägsna tid samtidigt som man kan läsa boken ur ett allmänmänskligt perspektiv. I boken dras läsaren med i en omtumlande och på många plan konfliktfylld kärlekshistoria mellan Bruno och Clary, vars slut man endast kan ana. Kommer allt att sluta lyckligt eller är katastrofen nära? är hela tiden frågor som man ställer sig. Kapitlen i boken har bra övergångar och man är aldrig helt säker på hur handlingen kommer att utveckla sig. Jag fann det svårt att inte sträckläsa denna underbara och spännande bok.

Jag rekommenderar varmt denna bok.
(Fina flickor)

Kajsa Folke Kajsa Folke En underbar och fängslande berättelse   (Betyg 5 av 5)

I boken Fina Flickor får vi följa huvudpersonen Clary på hennes resa från naiv tonåring till ung kvinna, genom förälskelse och besvikelse och mellan olika miljöer. Med på hennes väg följer Bruno, ibland vid hennes sida, ibland på avstånd, men alltid på något sätt närvarande. Marianne E Gunve har med stor inlevelse och detaljerade beskrivningar skapat en färgstark bild av en osäker, ung flicka i 30-talets Sverige, där den politiska oron ständigt lurar i bakgrunden. En underbar första del i trilogin om Clary, vilken är nästan omöjlig att lägga ifrån sig och som lovar gott inför del två. (Fina flickor)

Christina Christina Mycket läsvärd   (Betyg 4 av 5)

Spännande ny författare som detaljerat beskriver stämningar i både själ o ting från tiden före kriget! En komplicerad kärlek mellan medelklass flickan Clary o arbetar grabben Bruno.
Hur ska det gå? Jag längtar redan efter en fortsättning!!
Skickligt skriven, mycket läsvärd!
(Fina flickor)

Holger Wästlund Holger Wästlund Läsvärd bok som jag varmt kan rekommendera   (Betyg 5 av 5)

Jag har läst Marianne Gunves debutroman "Fina flickor" med stor behållning. Författaren beskriver med ett livfullt och målande språk en bruksmiljö under tiden före andra världskriget. I den utvecklas en kärlekshistoria mellan Clary och Bruno som får sin start i ortens folkpark. Genom deras relation tydliggörs klasskillnaderna i den lilla bruksorten och den enorma uppsving i status som en arbetargrabb kan få genom att vara ambitiös och skaffa sig en ingenjörsutbildning. Samtidigt får man följa Clarys tvehågsenhet och väg mot frigörelse när hon tvingas välja mellan att fatta egna beslut om vad hon verkligen vill eller följa traditionen och följa föräldrars och omvärldens värderingar. Marianne Gunve har på ett skickligt sätt skapat en läsvärd roman som jag varmt kan rekommendera. (Fina flickor)

Eva Börjesson Eva Börjesson Fängslande skildring i en orolig tid   (Betyg 5 av 5)

Författaren skildrar en ung kvinnas snåriga väg till att bli vuxen i en tid då det krigsmullrar i det svenska samhället och ute i Europa. Huvudpersonen Clary öppnar sitt innersta och visar både osäkerhet och mod i sitt möte med kärlek, arbetsliv och politik. Det som griper tag i mig är sättet Gunve berättar. Hon beskriver det privata samtidigt som hon väver in politik och jämlikhet. Detaljerna i olika moment på Clarys arbetsplats gör att jag tycker att jag sitter med vid hennes sybord. Och författaren är noga med detaljer, vilket gör att man förflyttas tillbaka 80 år i tiden. Det ska bli spännande att se hur livet artar sig för Clary i nästa del av triologin. (Fina flickor)

Fina flickor

Fina flickor Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Fina flickor Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.