De svarta molnens tid

De svarta molnens tid

Erik Eriksson

Inbunden. Ordupplaget 2009-05.
ISBN 9789185785360

Året är 1939, ungdomsvännerna Gerda Nygren och Oskar Lund återser varandra i Grisslehamn efter många år. Andra världskriget bryter ut, båda tar ställning mot Hitler. När tyska lastfartyg, med vapen och trupper, i hemlighet börjar smyga förbi Grisslehamn tar Gerda och Oskar ännu ett steg: de blir spanare åt England, stränga straff väntar om de blir avslöjade.

När de gömmer en avhoppad tysk officer får polisen ögonen på dem. Våldet härskar i Europa, men krigets hot och fruktan finns också i Grisslehamn. En stark kärlek förenar Oskar och Gerda, de vet att de måste älska nu, innan det kanske är för sent.

Erik Erikssons roman De svarta molnens tid är den fjärde i hans serie om familjen Nygren i Grisslehamn. Romanen bygger på unika vittnesmål från fiskare, militärer och kustbor som själva upplevde krigsårens hemliga tyska trupptransporter till Finland under Tysklands stora anfall österut 1941-43. En trafik genom svenska vatten som var Sveriges kanske största avsteg från neutraliteten.

Här hittar du alla böckerna i serien!

Erik Eriksson har belönats med 2009 års Aniarapris! Juryns motivering lyder:

"Erik Eriksson tilldelas 2009 års Aniarapris för hela sitt rika och mångsidiga författarskap. Han förmår på ett ömsint sätt levandegöra människor från olika samhällsskikt och i skilda tider. Det finns en underliggande spänning i den klara och enkla prosan som gör att man som läsare blir starkt berörd av berättelserna. Huvudpersonerna stannar kvar i medvetandet långt efter det att läsningen är över. Ofta förändras deras vardag drastiskt av revolution och krig. Behandlingen av krigsåren är intressant, författaren avtäcker, men varken dömer eller ursäktar. Han visar stor respekt för de utsatta och många gånger är det kärleken och kvinnors styrka som för utvecklingen framåt. Handlingen i flera romaner utspelas på eller i närheten av havet