Lasermannen

Lasermannen

Gellert Tamas

Pocket. Ordfront förlag AB 2003-09.
ISBN 9789173249737

Under några månader årsskiftet 1991 och 1992 var Stockholm en stad i skräck. En okänd gärningsman, beväpnad med ett lasergevär, sköt sammanlagt 11 personer vid tio olika attentat. En dog, flera fick men för livet. Det enda offren hade gemensamt var sitt mörka hår och mörka hudfärg. Samtidigt genomgick Sverige sin värsta ekonomiska kris på decennier. I arbetslöshetens och krisens spår växte en ny militant rasistisk rörelse fram. Terrororganisationen VAM förklarade krig mot samhället. Runt om i landet attackerades flyktingförläggningar med brandbomber och molotovcocktails. Näst Tyskland hade Sverige flest rasistiska våldsdåd i hela Europa. Och i riksdagen hetsade Ny demokrati mot invandringen.

Laserattentaten satte igång Sveriges största polisjakt näst Palmemordet. Efter sex månader greps John Ausonius på bar gärning mitt under ett bankrån. Han dömdes trots sitt nekande till livstids fängelse, men bevisen räckte inte för att fälla honom för samtliga laserskjutningar.

Efter nästan tio års tigande har John Ausoinus bestämt sig för att erkänna attentaten samt 17 bankrån. Förutom polisen har Ausonius pratat med en enda person - journalisten och författaren Gellert Tamas.

Boken Lasermannen beskriver John Ausonius väg från framgångsrik börsklippare och yuppie till rasistisk seriemördare. Berättelsen är en verklighetens deckare som på nära håll skildrar polisens intensiva kamp att fånga en seriemördare - innan han slår till igen. Men boken ger också en bild av det samhälle, den debatt och det politiska klimat som påverkade Lasermannen - och som han i sin tur påverkade.

Boken bygger på ett rikt källmaterial och intervjuer med lasermannens offer, poliser, ledande politiker, journalister och samhällsdebattörer.

Fler böcker av Gellert Tamas

Born 75 Born 75 Lasermannen; Göran Perssons julbok   (Betyg 4 av 5)

Tamas har här med bokförlaget Ordfront skrivit en mycket intressant och läsvärd bok. En berättelse om Sverige skriver förlaget på framsidan. Historien består av två berättelser ; en om mordförsöken och polisarbetet, och en om John Ausonius barn och ungdomsår. Mellan dessa skiftar författare och förlag snabbt och skickligt. Boken kan tendera att kännas överdrivet politisk korrekt på sina ställen, och att statsministern vid en intervju rekommenderade den som julläsning till moderatledaren Fredrik Reinfeldt, gör en ganska säker på att den knappast är något som vare sig utmanar samhällsetablissemanget eller inte heller kultureliten för den delen. Men slutbetyget blir naturligtvis ändå högt. (Lasermannen)

Anna Anna Tankeväckande & spännande   (Betyg 5 av 5)

Vanligtvis tycker jag att deckare är ganska "platta" och likartade, men den här boken är verkligen något extra.

Bokens titel beskriver vad exakt vad boken handlar om: Lasermannen och det samhälle formar honom. Istället för att berättelsen bara beskriver morden och jakten på mördaren, innehåller boken tankeväckande kritik till det svenska samhället. Tamas ger ingen lättsmält bild av Ausonius som enbart en ensam psykopat - istället blir det tidiga 90-talet i Sverige en viktig faktor till de kallblodiga morden. Visst är det politiskt korrekt, men samtidigt en känga till etablissemanget som beskrivs som en del i förklaringen.

Det är en tankeväckande och spännande bok som bör läsas av alla som uppskattar deckar-ingredienser och samhällsfrågor!
(Lasermannen)

Heas Heas En bok alla borde läsa   (Betyg 4 av 5)

Här beskrivs de sanna - men helt otroliga - händelserna under 1990-talets början som ledde till att invandrare blev måltavlor för en galen man med pistol. Tamas bekriver både de dramatiska och tragiska händelserna ur flera olika vinklar och samhällets reaktioner och tillstånd under tiden. För mig, som kommer ihåg lasermannen, men var lite för liten för att förstå omfattningen av, och allvaret i, dåden, är denna bok en aha-upplevelse som känns ortoligt vedehäftig och nödvändig. Detta är definitivt en mycket välsriven och angelägen bok som alla borde läsa. (Lasermannen)

Mirre Mirre 3 + !   (Betyg 3 av 5)

Anledningen till att den av mig inte får en 4:a är att språket ibland är lite ”tunt” det blev lite för mycket: ”men då visste han inte vad han skulle veta om en vecka så han gjorde inget”. Vilket är synd eftersom det sänkte läsupplevelsen en aning. MEN! Ska man bara läsa en kriminalroman eller deckare / år så kan jag absolut rekommendera denna! Historierna är snyggt ihopvävda och den blir efter ett tag väldigt svår att lägga ifrån sig. Jag hade svårt att tro att en bok som jag ”visste slutet på” skulle kunna vara såhär fängslande. Mer, Gellert Tack! (Lasermannen)

Jerry Asp Jerry Asp Lasermannen spännande bok.   (Betyg 5 av 5)

Jag har läst en bok som heter Lasermannen.
Boken är skriven av Gellert Tamas. Boken kom ut för första gången 2002. Boken är uppbyggd på en verklig händelse och utspelar sig i stockholm under början av 90-talet.
Boken handlar om en man vid namn John ausonius även kallad "Lasermannen". Han sköt folk med lasergevär under början av 90-talet.
Han lyckades skjuta 11 personer vid 10 olika tillfällen varav en dog och ett flertal fick men för livet. Han gjorde detta pågrund av att han hade ett stort hat mot invandrare. Han var alltså rasist.
Han lyckades även med 17 olika bankrån.

Boken beskriver också hans liv innan och under attentaten och man får följa honom i hans liv helt enkelt, hans vardag.
Till exempel så var han från start mycket framgångsrik inom på börsen men det rasade snabbt och han var till och med så fattig ettag att han bodde på gatan och i trapphus.Han bestämde sig därför att genomföra sitt första bankrån. Han bygger även ett hat mot invandrare och bestämmer sig för att göra sin första skjutning. Senare reser han utomlands för att komma bort från allt här hemma så som skjutningar och bankrån. Han köper en revolver(som han senare använder i senare skjutningar). Han lever gott på fina hotell och försöker verkligen slappna av.

Jag tycker att boken var mycket spännande och när man väl hade börjat så var det mycket svårt att slita sig.
Har du ej läs boken gör det.
(Lasermannen)