Hjärtans Fröjd. uppl

Per Nilsson

Paperback. Rabén & Sjögren 2004-05-01.
ISBN 9789129661729

Fler böcker av Per Nilsson

Viktor Gordon Viktor Gordon Citronmeliss - Hjärtans Fröjd   (Betyg 4 av 5)

Boken som jag har läst heter Hjärtans Fröjd, skriven av Per Nilsson. Den är så som den låter på namnet, en kärleksroman och en olycklig sådan. Huvudperson är en kille i 15-16 års ålder då uppgifterna inte framkommer klart eftersom de inte nämner något om det. Han är en vanlig pojke på väg till att bli man och upplever det vi alla någon gång har varit med om eller kommer att vara med om, lyckligtvis eller olyckligtvis, nämligen att vara olyckligt kär. Det jag tror författaren har velat frammana är att man främst inte skall koncentrera sig på något namn, etnicitet, ålder eller annat då det kan distrahera dig från att se det verkliga budskapet i denna kärleksroman.

Denna pojke går i skolan, som vilken vanlig ungdom som helst men ser där varje dag på bussen en flicka med bruna ögon och orange hår. Pojken som hela boken handlar om blir så småningom så besatt av denna flicka att han schemalägger sin vecka och kastar om sina bussturer bara för att kunna kolla på henne. Pojken ger sig till slut i kast med att prata med henne och genom en slump när han och hans kompis sitter på bussen och pratar om olika seriefigurer, bland annat Kalle Anka, tror Ann-Katrin att de pratar till henne och går fram till dem för att fråga om de ville något. Pojken blir då så förskräckt att han inte får fram ett enda ljud men så småningom när boken utvecklas blir de bättre och bättre kompisar.

Boken utspelar sig i nutid delvis hemma hos honom, då boken är upplagt på ett udda sätt, men också dels på andra ställen som hemma hos tjejen, eller Ann-Katrin som hon heter, på bussen mm. Boken är upplagd på det sättet att hälften av kapitlen är i presens, det vill säga vad som händer i nutid, och resten är små tillbakablickar på vad som har hänt hittills. Successivt vävs kapitlen ihop och man drar fler och fler slutsatser kring varför det blev just som det blev eftersom man får reda på mer. Till exempel i början berättar han hela boken, fast man inte förstår, för att sedan väva ihop kapitlen så att man förstår det i slutet. Jag själv tyckte detta var ett genialt sätt lägga upp en boks händelseförlopp då jag dock erinrade mig början eftersom jag inte förstod så mycket och på så sätt dumförklarade den lite. Det hela ordnade sig i slutet och jag förstod mer.

Lite allmänt om boken så tyckte jag att det var en intressant bok och jag tror att många kunde känna igen sig i karaktären i boken. Även om det finns många som på ett eller annat sätt påstår att de aldrig varit olyckligt kära så måste man se till att skilja på fiktion och fakta. Det är inte för inte att Per Nilsson mottog Raben & Sjögrens pristävling för bästa kärleksroman, Deutscher Jugendlitteraturpreis och The Silver Kiss för att välja och vraka
(Hjärtans Fröjd. uppl)

Mirre Mirre Hjärtans fröjd!   (Betyg 4 av 5)

Per Nilssons "Hjärtansfröjd" är en roman om kärlek och kamratskap mellan 2 unga individer.
De träffas av en slump och vänskap spriar. För honom spirar även en annan känsla, men hon är inte lika intresserad av att utveckla vänskapen.
De spenderar trots allt en natt tillsammans. För honom var den oförglömlig för henne ett misstag.
Efter mycket trånande och funderingar lyckas de unga yu komma fra till något någorlunda bra.
Det här är en fantastisk ungdomsbok!
Jag kommer ihåg att jag läste den när jag var typ 15-16 år. Den berörde mig så pass starkt att jag kommer ihåg den väldigt väl än i dag, snart 15 år senare...
(Hjärtans Fröjd. uppl)

HaXx0R^ HaXx0R^ hjärtans fröjd   (Betyg 5 av 5)

(Hjärtans Fröjd. uppl)

8a 8a hjärtans fröjd   (Betyg 1 av 5)

tyckte boken hjärtans fröjd var konstigt skriven. ibland var det nutid ibland dåtid. och man kännde inte igen sig på något vis, det är som om en gammal gubbe har försökt lista ut hur ungdomar känner, och hur han tror de reagerar på kärlek och hur de pratar med varann. det känns overkligt på något vis. pojken som det är skrivit om, känns i mina ögon som en super nörd ! därför klassas boken ner pga det... (Hjärtans Fröjd. uppl)

Sanna Sanna Hjärtans fröjd, en helt underbar bok!   (Betyg 5 av 5)

Jag började läsa denna bok när jag skulle gå och lägga mig igår, och det slutade faktist med att jag läste ut den på bara några timmar. Det var som att jag var magneten och boken kylskåpet. Jag kunde helt enkelt inte släppa taget.
Jag blev så berörd av denna fantastiska ungdomsroman att jag fällde några tårar. Jag kände igen mig så! Jag hoppas hoppas hoppas att denna bok kommer göras till en film. Tack och hej, leverpastej!
(Hjärtans Fröjd. uppl)

Lakk De Hamodii Jaoo, Ha Respekt Mannen Lakk De Hamodii Jaoo, Ha Respekt Mannen Hjärtans fröjd   (Betyg 1 av 5)